Forside        Oplevelser        Billedserier        Her ligger Friedrichstadt

Døre/husnumre

Siesta på markedspladsen

Niebüller Backstube

Pension Marktblick længst th.

Vores indgang på Marktblick

Morgenmad på Marktblick

Udsigten fra 1. sal på Marktblick

Museet "Alte Münze"

Friedrichstadt

Brøndhuset på Markedspladsen

Det gamle Rådhus

Friedrichstadt er en meget lille og meget spændende by i det nordfrisiske område i Tyskland. I løbet af en dag kan man sagtens nå at se alt det specielle i denne by. Det meste ligger meget centralt og i gåafstand.

Af Hanne Thoms - under udarbejdelse

Et stort ønske blev til virkelighed

Nu blev der endelig mulighed for at realisere et af mine store ønsker, en kort ferie i den tyske by Friedrichstadt. Jeg har hørt meget om byen, der med sine kanaler og byggestil minder om "Lille Amsterdam", og det ville jeg gerne opleve. Helst også i godt vejr, så vi kunne sidde udenfor og nyde solen og det kulinariske.

Selv om turen foregik i slutningen af september, var vejret perfekt. En stor fornøjelse at misse mod solen, at nyde den lune brise, at ha' god tid til alt.

Vi tog hjemmefra en tirsdag formiddag. Sjovt nok lagde jeg mærke til flere nyudsprungne mælkebøtter i græsset foran Fakta. Det virkede helt forkert på denne årstid, men varslede også vejrgudernes stemning for at vise sig fra sin bedste side.

Siesta på markedspladsen

Omkring middagstid ankom vi, velvidende at vi først kunne komme ind på vores hotel efter kl. 14. Vi skulle bo lige overfor markedspladsen, på Pension Marktblick. Nemt at finde og centralt beliggende. Derfor var det meget nærliggende at holde siesta på markedspladsen, hvor der var flere cafeer, og masser af plads.

Niebüller Backstube er meget besøgt

I stueetagen til Pension Marktblick var indgangsdøren ved siden af Niebüller Backstube (et bageri/en cafe). De havde både siddemulighed på fortovet lige uden for døren og på markedspladsen, som lå på den anden side af gaden. Her kunne man købe både kager, brød og smurte madder. Vi valgte en slags sandwich med skinke og ost, dertil kaffe. Sad i skyggen ved deres borde på markedspladsen.

I løbet af de følgende dage så vi, at Niebüller Backstube var meget besøgt. Lige fra morgenstunden kom der både kunder efter morgenbrød og gæster som nød at indtage morgenmaden her. "Jo mere sol, jo flere udendørs gæster", sagde indehaveren den sidste dag, hvor det var blevet overskyet uden at være koldt.

Pension Marktblick ligger meget centralt lige overfor markedspladsen

I forvejen havde jeg ringet til Pension Marktblick for at sikre mig, at vi kunne få et værelse i stueplan. De andre værelser lå på 1. og 2. sal, hvilket ville være en ulempe for Jens, da der ingen elevator var, kun trapper.

Jeg tænkte ikke på, og spurgte slet ikke om, hvor man meldte sin ankomst og spiste morgenmad. Det gjorde man nemlig på 1. sal. Så trapperne slap Jens ikke for denne ene gang om dagen. På dette punkt er stedet ikke handicapvenligt.

Det var rigtig dejligt, at vi kunne parkere lige uden for vores værelse, som lå rundt om hjørnet på gaden Mittelburgwall. Også en fordel, når vi var i nærheden, at vi kunne gå hjem på toilet. TV kanaler var der ret mange af, og det gratis WIFI virkede ganske godt på mobilen. Vi havde ikke taget computeren med, og savnede den bestemt heller ikke.

Pension Marktblick ligger direkte overfor den historiske markedsplads og ud til én af de anlagte kanaler. Den centrale beliggenhed giver masser af mulighed for at nyde de forskellige seværdigheder på en meget afslappende måde. Tidligere hed stedet Hotel Café Hinrichs, men skiftede navn til Pension Marktblick i 2013.

Pension Marktblicks historie

Oprindeligt stammer bygningerne fra 1623/24. Hollænderne grundlagde Friedrichstadt i 1621 og i den forbindelse også markedsfronten. Pension Marktblick, som ligger på hjørnet af Am Markt og Mittelburgwall har oplevet en del forandringer igennem tiderne.

I 1698 var her et brædevins-brænderi, senere et bryggeri og et saltraffinaderi. Dengang tjente huset også som handelshus. I 1736 boede Peter Ovens her. Han var en slægtning til maleren Jügen Ovens. I det 19. årh. blev kroen Zentralhalle indrettet her.

30. oktober 1864 var den danske konge Chr. 9. på vej hjem efter fredsforhandlingerne i Wien. Han dvælede et stykke tid på Zentralhalle i Friedrichstadt. I lang tid kiggede han ud af vinduet, hvorefter han lod sig køre til Rendsburg af sin kusk August Meyer.

Ved århundredeskiftet til det 20. årh. skete der en komplet forandring. Et toetages hus med en stor sal blev bygget. I 1923 blev Zentralhalle til Friedrichstädter Hof. Især til hestemarkederne mødtes alle de tyske handlere her. Således blev der også vist teater og holdt festligheder i denne anledning.

I december 1945 brændte det hele ned. Takket være bygmesteren Konrad Clasen blev der i 1947 bygget en ny 3-gavlet bygning i ruinerne.

I 1958 erhvervede familien Hinrichs stedet. Indtil 1971 havde de en café i den nederste etage samt egen isfremstilling og en lille butik. I 1972 blev den hyggelige familiecafé udvidet med hoteldrift på 1. sal. Dette fortsatte indtil familien Hinrichs gik på pension.

Siden april 2013 er hoteldriften blevet udvidet med flere værelser og navnet blev ændret til Pension Marktblick. Niebüller Backstube åbnede i juli 2013.

I Fridrichstadt skal man betale med kontanter

Jeg var ikke klar over, at man ikke uden videre kunne bruge sit VisaKort i Fridrichstadt. De tog kun imod kontanter. Jeg var nysgerrig og spurgte om, hvordan det kunne være. "Vi stoler ikke på internet", sagde de. Heldigvis havde vi euro med, så det var ganske uproblematisk. I øvrigt kunne vi bruge VisaKort på Pension Marktblick, da vi skulle betale for overnatningerne.

Museet "Alte Münze" fortæller om byens historie

Museet "Alte Münze" ligger meget tæt på Pension Marktblick. I samme gade som vores værelse. Udefra ser man straks, at det er i flere etager. Derfor var jeg alene rundt på de tre etager, mens Jens hyggede sig udenfor. De havde åbent fra kl. 15-17, og det kostede 3,5 €.

I museet er der en udstilling om grundlæggelsen af byen, den religiøse mangfoldighed og hverdagslivet. Fra museets 1. sal kunne man kigge ned i mennonitternes bedesal.

Selve navnet er ret vildledende. Der blev nemlig aldrig præget en eneste mønt på dette sted. Man troede, man ville få tildelt møntmonopolet, men det skete aldrig. Bygningen opstod som pakhus i 1626 til den adelige statholder Adolph van Wael. Derefter tjente bygningen som kirke, bibliotek og senere Turistkontor. Efter en omfattende restaurering indrettede man i 1995 byens museum her. Den fornemt udsmykkede renæssancebygning anses i dag som et af de smukkeste huse i både Slesvig-Holsten og hele Nordtyskland.

Byens historie

Den "hollandske" landsby Friedrichstadt ligger i Slesvig-egnen sydøst for Husum, der hvor floderne Trene og Eideren løber sammen. Landskabet rundt omkring er meget sumpet, og ligger ca. 4 m over havets overflade.

Friedrichstadt blev grundlagt i 1621 af Frederik 3. Han var hertug af Slesvig-Gottorp og levede fra 1597-1659. Gennem et enevældigt styre forsøgte han alligevel at fremme den økonomiske vækst. Byen blev hovedsagelig bygget i den arkitektoniske stil, som var velkendt for de hollandske remonstranter (et protestantisk trossamfund), som flygtede til denne egn efter at være fordrevet fra deres eget land.

Frederik 3. håbede, at disse hollænderes erfaringer kunne blive drivkraften til at skabe et blomstrende handelscenter. Derfor var han gavmild med de privilegier og religiøse friheder, han gav til dem. Hans drømme blev dog aldrig til virkelighed. Friedrichstadt blev hverken et handelscenter eller en verdenshavn. Derimod blev byen kendt for sin religiøse tolerance, da ikke færre end ca. syv forskellige religiøse samfund levede sammen side om side. Netop i centrum vidner de mange kirker om dette.

Helt lige gader der skærer hinanden i rette vinkler og kanaler, som hollænderne har bygget, karakteriserer Friedrichstadt. De høje huse med trappegavle minder også om hollandsk renæssance. Der er mange fornemme, gamle facader, husmærker i stedet for husnumre og velbevarede brostensgader.

Møllerne og en lille havn, der ikke berøres af tidevandet, er byens væsentlige indkomstkilder. Takket være sejlkanalerne og de anlagte dræningssluser har skibe på op til 300 registrerede tons kunnet lægge til i Friedrichstadt siden 1956.

Markedspladsen er fyldt med fortovscafeer

Rundt om markedspladsen er der mange flotte huse med trappegavle og den gamle stenbro overalt. De gamle lindetræer på Grüne Markt (Det grønne Torv) står som baggrund til torvets vandpumpe. Rundt om vandpumpen blev der i 1879 bygget og skænket et brøndhus (Brunnenhäuschen) af arkitekten Heinrich Rohardt. På husets forside står der fire vers om vand, skrevet på plattysk af Klaus Groth.

På to sider af torvet kan man stadig se de tykke jernrækværk, der blev brugt til at tøjre dyr, der skulle sælges på kvæg- og hestemarkedet.

Byens rådhus ligger på sydsiden og blev bygget i 1910. Overfor markedspladsen findes den historiske stenbro, som man både kan gå og køre over. Broen fører over én af kanalerne, og ud til kanalen lå fortovscafeen Holländische Stube. Det var vidunderligt at nyde solen her og en kop kaffe. Bare kigge rundt omkring. Aftensmaden fik vi på en fortovscafe på markedspladsen.

Netop på og omkring markedspladsen kan man sidde og nyde livet. De mange fortovscafeer er meget besøgte især i solskinsvejr. Jeg kan levende forestille mig, at det en rigtig varm sommerdag kan være svært at finde en udendørs siddeplads. Vi var heldige med septembervejret, men der var plads nok.

Rågerne holder også til i Friedrichstadt

Vi havde ikke siddet længe på Holländische Stube, før den velkendte lyd af skræppende råger nåede mine ører. De holdt til i et af de store lindetræer ved kanalen. På denne årstid vågner de netop op til dåd ved aftenstide og om morgenen. Så nu vidste vi, hvad der ventede os næste morgen. Pudsigt at tage på ferie og væk fra rågerne i Luneparken i Christiansfeld og så møde dem netop her.

Kanalrundfart i en time

Fra vores hotelværelse var der ca. 400 m at gå til landingsbroen for kanalrundfarterne. Den ligger ved floden Treene. Vi skulle først over den historiske stenbro, derefter følge gaden Am Stadtfeld. Den strækning ville Jens gerne køre. Pga. de mange ensrettede gader tog strækningen 45 min. at køre, og så skulle vi alligevel gå de sidste 100 m.

Der var kanalrundfart hver halve time, kostede 9,5 €. Rundfarterne finder i øvrigt sted fra april til oktober, så vi nåede det lige, endda i tørvejr, selv om det blæste lidt mere om onsdagen.

Vi valgte at sidde udenfor, der var meget bedre udsigt. Man kunne også sagtens høre guidens fortælling imens. Han fortalte om alt, vi sejlede forbi. Det var ikke muligt at fotografere det hele, fordi en anden turist konstant gik rundt og stillede sig forrest, uden hensynstagen til de øvrige ombord.

Undervejs kom vi bl.a. forbi et område med kolonihaver, campingpladsen, havneområdet og roklubben. Vi sejlede under rigtig mange broer, de fleste var så lave, at man automatisk blev siddende for ikke at ramle hovedet imod stenene.

Efter rundfarten holdt vi frokostpause og siesta nær markedspladsen. Her var der en fiskerestaurant, der også havde fortovscafé i gågaden, som befinder sig her. Maden var velsmagende, og det var balsam for sjælen at sidde og nyde solen.

Der er mange forskellige kirker i centrum

Om eftermiddagen ville Jens gerne køre rundt i centrum og fotografere kirkerne udefra. Det gav mange stop, ud og ind af bilen, for kirkerne lå ganske tæt på hinanden i centrum. Vi kom forbi 5 forskellige, tilhørende hver sin trosretning.

Den evangelisk-lutherske kirke

Den evangelsk-lutherske sognemenighed ligger ved Mittelburg-kanalen. Den hører til kirkekredsen Nordfrisland. Sognets midtpunkt er Skt. Christophorus Kirke fra år 1649. Fra påsken indtil Reformationsfesten (sidst i oktober) er kirken åben om dagen. I det lyse og enkle kirkerum er Rembrandt-eleven Jürgen Owens´ betydningsfulde alterbillede „Christi Begrædelse“ i særlig grad iøjnefaldende. I kirkerummet afholdes årligt mange koncertarrangementer.

Mennonitterkirken

Ligger på den anden side af Mittelburg-kanalen, lige overfor den evangelisk-lutherske kirke og i samme bygning som museet Alte Münze.

Mennonitterkirken i Friedrichstadt blev opført i 1708 ved siden af Alte Münze. Kirken benyttes både af mennonitterne og byens danske menighed.

Kirken har hverken tårn eller kirkeklokke. Kirkens indre er enkel og uden enhver religiøs udsmykning. Prædikestolen er centralt placeret. Ifølge mennonittisk opfattelse er prædiken det helt centrale element under gudstjenester. Kirken i Friedrichstadt er dermed et eksempel på en typisk protestantisk prædikenkirke. Først i 1852 fik kirken et orgel. Krucifikset, alteret og døbefonden stammer fra den danske menighed. Ved siden af kirken findes den forhenværende præstebygning.

Den mennonittiske menighed har rødder tilbage til 1600-tallet, hvor anabaptisterne (døbere) fra Nederlandene og fra halvøen Ejdersted bosatte sig i Friedrichstadt. Ved siden af kirken findes en lille mennonitisk kirkegård med gravsten fra 1700-tallet. Den danske menighed fejrer gudstjeneste hver søndag på dansk.

Den tidligere jødiske synagoge

Friedrichstadt kaldes også „Tolerancens By“. Her fik jøder allerede i det 17. århundrede retten til at bosætte sig, og de byggede i 1846/47 deres Guds Hus ved den Indre Havn. Dengang boede flere end 400 jøder i Friedrichstadt. I 1938 blev Synagogen ødelagt i den såkaldte „Reichsprogrom-Nacht“ og senere brugt som bolig for en SS-officer. Bygningen er siden 2003, efter en omfattende restaurering, blevet brugt til kulturelle arrangementer og huser nu en permanent udstilling om den jødiske menigheds historie i Friedrichstadt.

Remonstrantkirken

Remonstranterne er et frisindet, reformeret, kristeligt trosfællesskab, der har deres oprindelse  i Nederlandene. Remonstranterne hører til grundlæggerne af Friedrichstadt, og byens ældste kirke er Remonstrantkirken fra 1624 med det karakteristiske 38 m høje tårn. Endnu den dag i dag betjenes kirken af en hollandsk præst.

Remonstrantkirken i Prinzessstraße 29 blev opført i 1854 efter at den tidligere bygning var blevet ødelagt i den 1. Slesvigske Krig i 1850. Remonstranterne mødes den sidste søndag i måneden til deres Gudstjeneste. Kirken kan besigtiges i forbindelse med en guidet bytur.

Den katolske kirke

Den katolske Sankt Knuds Kirke fra 1854 er opkaldt efter den danske konge Knud 4., og han er kirkens skytshelgen. Dele af inventaret er ældre. Der findes et gotisk kors fra 1230, en stående kristusfigur i barokstil og apostelfigurer fra midten af 1600-tallet. Kirken blev i 2003 profaneret. Katolikkerne holder gudstjeneste en gang om måneden.

Anderledes husnumre end vi kender

Bemærkelsesværdige er byens mange husmærker. I stedet for husnumre var husene forsynet med tegn og ikoner. Det kan være religiøse motiver eller dyr.