Forside        Vandreoplevelser        Billedserier        Her er Gendarmstien

På vej mod Niehuus

Pizza Planet i Åbenrå

Fredag d. 17. april 2015: Padborg

Oldemorstoft i Padborg er et spændende museum, der egner sig fint som udgangspunkt for de videre oplevelser. Det ligger også tæt på Gendarmhaven og Gendarmstiens begyndelse på Haraldsdalvej.

Af Hanne Thoms.

Vi havde inviteret mine forældre og Jens' mor med til et mix af fælles oplevelser og vandretur/ledsagervogn. Det var vigtigt for mig at koordinere turen, så vi både fik fælles og individuelle oplevelser, uden at nogen var overladt til sig selv.

Det viste sig senere at være meget værdifuldt, at der var en ledsagervogn til at hente os vandrere, der uheldigvis var kommet på afveje i Tyskland, hvor vi slet ikke skulle ha' været efter planen.

Oldemorstoft ligger i Padborg

Oldemorstoft

Vores Tour de Gendarmsti startede i Padborg på museet Oldemorstoft. Dette er indrettet på en gammel gård på Bovvej 2 i den nordlige del af Padborg.

Museet har åbent kl. 10-16 fra 1. april - 31. oktober & første hele weekend samt helligdage fra 13-16. Det koster 40 kr. for voksne.

Tidligere gav de 5 kr. i rabat til pensionister. Den nu afskaffede pensionistrabat var endnu ikke nævnt på deres hjemmeside, da jeg i marts læste om museet. Så vi kom ind til pensionistpriser, da jeg sagde, at så måtte de hel-lere opdatere deres hjemmeside med korrekte oplysninger.

Oldemorstoft er bestemt et besøg værd

Gården nævnes i 1472 i skattelister fra Flensborg. Året efter opnår gården status af frigård, da den tidligere hofjæger Henrik Lorenzen overtager gården. På museet findes et brev fra 1528, udstedt af Frederik I, der bekræfter gårdens privilegier overfor Henrik Lorenzens to sønner.

Siden 1979 har der været lokalhistorisk udstilling på Oldemorstoft, og i 1989 byggede man tre pyramider, som stadig er hoveddelen af museet. 1. marts 2008 blev Oldemorstoft en del af Museum Sønderjylland.

Vaske- og vridemaskine

I de to største pyramider findes en imponerende, omfattende  og spændende udstilling om landbruget inden for de sidste hundrede år. Her kan man se mange håndværksredskaber og forskelligt husgeråd fra denne periode.

Udstillingen om grænsebevogtningen fra 1920 til 2010 findes i den mindste pyramide, hvorfra der også er adgang til toiletter. Gendarmernes opgave var at patruljere langs grænsen mellem Danmark og Tyskland og forhindre smugling.

Et par sjove smuglerhistorier

På museet kan man læse om flere sjove og mislykkede smuglerforsøg. Fx om ham der ville smugle smør gemt i bukserne. Han blev afsløret, fordi smørret smeltede, da de placerede ham i nærheden af toldstationens kakkelovn. Smørret blev konfiskeret, og han fik en mindre bøde.

En anden, som skulle på besøg i Tyskland, havde en sandkage og en flaske vin med. Dette måtte ikke udføres, så den rejsende gik i gang med at fortære herlighederne. Episoden endte dog med, at gendarmen forbarmede sig, inden manden havde sat det hele til livs. Resten af sandkagen fik han lov til at tage med Tyskland.

I det gamle stuehus kan man se udstillinger om henholdsvis Oldemorstoft, Hærvejen, Padborg som baneby og digteren og kromanden Karsten Thomsen.

Ta' selv caféen

Ta' selv caféen er rigtig hyggelig

Vi sluttede museumsbesøget i den hyggelige ta' selv café, som er indrettet i en gammeldags krostue med en smuk kamin og udsigt til den stenbelagte gårdsplads. På skæn-ken var der både forfriskninger og en lille kasse til at læg-ge mønter i.

Her kunne man både købe kaffe/te/vand/sodavand á 10 kr. og 2 hjemmebagte småkager á 10 kr. Småkagerne var simpelthen så lækre og velsmagende.

I entreen ind til ta' selv cafeen findes en buste af Christian 4. Det fortælles, at mens gården var herredsfogedgård overnattede han her i 1616.

Det fortælles også, at en kromand i 1700-tallet stjal hestenes havre, så de sultede og døde af udmattelse på den videre rejse. Han spøgte efter sin død, men dette blev til sidst manet i jorden ude i stalden af to præster. I forbindelse med renovering af gården i 1970'erne, fandt man en manepæl ude i den gamle stald.

Gendarmhaven i Padborg

Ca. ½ km syd for Oldemorstoft ligger Gendarmhaven på Nørregade, lige før jernbaneviadukten. Her er der en mindesten. På den ene side af stenen er der en inskription til minde om de tre faldne under besættelsen d. 9. april 1940. På den anden side et digt til minde om de trofaste grænsegendarmer, som mistede livet for fædrelandet.

De tre dræbte danske gendarmer befandt sig tidligt om morgenen d. 9. april ved jernbaneviadukten i Padborg og var på vej til et samlingspunkt i Bov.

Samtidig holdt tre civilklædte tyske soldater vagt på dette sted. Jernbanen var forbindelsen til Norge gennem Jylland, og tyskerne var derfor bange for, at jernbaneviadukten ville blive sprængt i luften lige før besættelsen.

De tre civilklædte tyske soldater gik ved 04-tiden hen imod de danske gendarmer, fordi de troede, at gendarmerne var ved at lægge en sprængladning under broen. Da gendarmerne spurgte dem om, hvor de skulle hen, fik de først svaret: "Til banegården". Derefter blev de skudt på klods hold, hvorefter tyskerne flygtede gennem viadukten og forsvandt ned mod grænsen.

Haraldsdal er opkaldt efter Harald Klak

Lige overfor Gendarmhaven starter Haraldsdalvej, og for enden af denne blinde gade begynder Gendarmstien. Stedet er opkaldt efter den danske konge Harald Klak, som i 800-tallet tabte et slag om den danske trone i denne dal.

Krønikeskriveren Saxo fortæller, at Harald Klak i 826 drog til Mainz for at blive døbt. Efter dåben på Ingelheim slot fik han følgeskab af munken Ansgar (ham vi kender som 'Nordens apostel'). Ansgar skulle styrke Haralds nye tro og udbrede kristendommen blandt de hedenske danskere. Da de nåede tilbage til egnen ved Padborg kom det til kamp mellem vikingehøvdingen Regnar Lodbrog og Harald Klak, som begge gjorde krav på den danske trone. Et slag der blev tabt af Harald Klak og endte med hans landsforvisning.

Stien til venstre DK - til højre DE

Gendarmstiens begyndelse var ikke tydelig skiltet

For enden af Haraldsdalvej fandt vi en fin informations-tavle. Planen var nu, at kvinderne skulle vandre ca. 1 km på Gendarmstien og derefter tage stien ind til Oldemorstoft. Her skulle mændene vente og fungere som vores ledsagervogn.

Man skal dog være meget opmærksom, hvis man vil ha' rigtig begyndt på Gendarmstien. Jeg havde desværre glemt min rutebeskrivelse hjemme. Her stod der, at man skulle vælge stien til venstre langs hækken og ind i skoven. Den anden førte over grænsen. Dette havde jeg glemt alt om.

Vi var det rigtige sted og kunne se de to stier. Den til højre var godt nok skiltet som en vandretur mod Harrisle, dog uden det blå gendarmskilt. Den til venstre førte "bare" ind til nogle huse, også uden det blå gendarmskilt. Her valgte vi forkert. Vi kunne ikke se noget skilt, der tydeligt viste, at Gendarmstien begynder her. Og vi undersøgte det heller ikke nærmere. Så vi kom på afveje i det tyske i den fejlagtige tro, at Gendarmstien kom "lige om lidt". Det gjorde den absolut ikke. Til gengæld fik vi en yderst sjov og berigende oplevelse samt et panorama af de helt store.

Niehuus sø

Niehuus sø og omegn er et smukt panorama

Stien, vi gik på, blev meget hurtigt til en smal, asfalteret landevej med tyske afmærknings-pæle i vejkanten. I et T-kryds var der heldigvis skilte, så vi kunne vende front mod Niehuus og Bov. På vores venstre side havde vi den smukkeste udsigt til Niehuus sø.

I disse omgivelser slog det mig, at jeg kunne bruge GPS'en på min mobil og finde ud af, hvor vi var. Berghofstrasse i nærheden af Niehuus. Således kunne jeg ringe til Jens, som ventede sammen med min far i Padborg. Jeg fortalte, hvor vi var og bad om at blive hentet. JO, de fik sig et billigt grin over vores fejltrin.

Vi nyder udsigten ved Niehuus sø

Netop som vi "gik træt" kom vi til en bænk "midt i ingenting". Fra denne bænk kunne vi sidde og nyde udsigten til Niehuus sø, indtil vi blev samlet op af vores ledsagervogn. Herefter kørte vi gennem Niehuus og videre til Kobbermølle ad små, smukke og snoede veje. Bestemt en køretur værd at opleve dette naturskønne område i fællesskab.

Vores oplevelsesrige dag sluttede med aftensmad på 'Pizza Planet' i Åbenrå, en restaurant som ejes af Jens' niece og mand.