Forside        Rejseoplevelser        Billedserier        Her var vi

Siesta og strøgtur

Aftenhygge i 6 Sinne

SØNDAG 30. november

Morgenhygge på hotellet og hjemtur

Hannover i julestemning

VW-Tower

"Hop on - hop of" i Hannover

Großen Garten

Hvor er vi, hvad ser vi?

Statue af fakkelbærer

Mindelunden ved Maschsee

Hængelåse

Udstilling i Rådhushallen

Det gamle Rådhus

Karstadt

Maden blev serveret i stanniol

Morgenhygge

Rejseoplevelser i Hannover

Søstertræf i Hannover var en unik oplevelse på alle planer, hvor vi kom tættere på hinanden. Over alt var den gamle bydel i Hannover præget af julemarkeder og julestemning. Det var 'med at gå sig varm' og være rigtig klædt på til de mange spændende, udendørs oplevelser.

Af Hanne Thoms

Tre søstre

Mine to søstre og jeg aftalte i september at mødes i en weekend i Hannover, som ligger midt imellem vore bopæle. Valget faldt på sidste weekend i november, det kunne forenes med at udforske julemarkedet i den gamle bydel i Hannover.

Vejret var bidende koldt. Det i sig selv var en stor udfordring at forcere, selv om vi godt vidste, at det var vintertid, og man må klæ' sig varmt.

Hjemmefra havde vi ikke planlagt noget specielt, derimod aftalt at finde ud af, hvad man kunne se og opleve i Hannover på denne årstid, og hvad vi sammen havde lyst til at foretage os.

Det resulterede i mange lærerige oplevelser med hinanden, hvem ville gerne hvad og ikke så gerne. Dejligt at komme tættere på hinanden.

FREDAG 28. november 2014

Kirsten og mig, som bor i DK, fulgtes ad i bil til Hannover, med mig som chauffør. Vores yngste søster Linda tog toget fra Sydtyskland, hvor hun bor. Pudsigt nok ankom vi på samme tid. Og ingen af os havde spist frokost, så det var rigtig dejligt, at det var det første fælles mål.

Køreturen fra DK til Hannover var ganske ukompliceret, afslappende og uden kø. Undervejs holdt vi et par korte pauser, hvor vi strakte ben og hvad vi ellers behøvede.

Det bedste i mine øjne var, at Kirsten var en fantastisk guide, da vi nåede til DreiEck Hannover N, hvor vi skulle forlade motorvejen og slog gps'en til. Med hendes nøjagtige gps-informationer (og vores notater om vejnavne hjemmefra) kørte vi direkte til hotellet, uden omveje. Det synes jeg var dejligt med sådan en super kørevejleder.

Hotel Central Hannover

Vi boede på Hotel Central Hannover

Hotellet ligger i en gågade midt i den gamle bydel og har en privat P-plads med indkørsel fra Schmiedestrasse. Her skal man dog betale en P-afgift på 10 € pr. døgn, hvilket vi godt vidste på forhånd.

Man kunne tjekke ind på hotellet fra kl. 13, men bare ikke denne dag. De var forsinkede pga. fuldt belagt, fortalte de. Så vi kunne komme igen kl. 14. Valgte at opbevare bagagen i min bil så længe, spise frokost - og komme tilbage bagefter.

Inden frokost var det vigtigt at købe hat og handsker (pga. kulden). Lige overfor vores hotel lå der et indkøbscenter, så det var nemt og på vejen til frokost.

Lidt længere fremme i den gamle bydel fandt vi en fiskerestaurant. Frokost, siesta og søstersnak, inden vi vendte tilbage til hotellet og kunne tjekke ind.

Vores værelser var meget parfumerede og ikke særlig rengjorte. Godt vi kun skulle sove der to nætter. Til gengæld var det billigt og centralt beliggende.

Hotellet reklamerede med gratis WiFi over alt, det var bare ikke sandt. Da jeg beklagede mig, fik jeg at vide, at de havde tekniske problemer. Gad vide hvor længe det har stået på?

Den gamle bydel i Hannover

Den gamle bydel

Gaderne i den gamle bydel er meget korte, og mange af dem er tilmed gågader med masser af butikker, indkøbscentre, caféer og restauranter. De mange, gamle og smukke bygninger sætter sit præg på bydelen, som det varmt kan anbefales at slentre rundt i.

På turistkontoret (det ligger overfor hovedbanegården) findes en gratis folder med et oversigtskort over den gamle bydel. Man kan også købe den lille bog Der Rote Faden (koster 3 €). Bogen indeholder bl.a. en rutevej-ledning til 36 seværdigheder i den gamle bydel samt en kort beskrivelse af hver. På fortovene er der malet en rød stribe, som man kan følge fra banegårdspladsen og hele vejen rundt tilbage. Turen rundt er på 4,2 km.

Vi fulgte ikke denne rute, både fordi vi først købte bogen efter mørkets frembrud, og inden da havde vi vandret rundt i en del af den gamle bydel, dér hvor der var julemarked.

Marktkirche

Fra vores hotel kunne vi se Marktkirche og valgte at besøge den som det første. Det lod sig dog ikke gøre at gå rundt inde i kirken, fordi der var koncert. Måske vi bare kunne ha' sat os ind og lyttet med?

Marktkirche blev bygget i det 14. årh. og ligger i hjertet af den gamle bydel, hvor købmænd og håndværkere boede i sin tid. Under byggeriet blev pengene brugt op, hvilket fik den konsekvens, at tårnet kun fik den halve højde og et forkortet spir. Kirken blev ødelagt under 2. verdenskrig og genopbygget i 1952.

"Den tyske Michel" ligger begravet i Marktkirche. Dette øgenavn havde general Johann Michael von Obentraut, som deltog 30-årskrigen. Han stod i spidsen for en tysk-dansk hær og kæmpede mod Tilly, da han blev dræbt 25. oktober 1625.

Hernhutter stjerner

Julemarked i Hannover

Over alt var den gamle bydel præget af julemarkeder og mange mennesker. Der var ufattelig mange boder i gaderne. Mange steder i små træhuse, der kunne lukkes aften og nat.

Jeg synes ikke, at der var noget unikt, som fristede mig. Det meste opfattede jeg som "jule-skrammel". Når der endelig var noget tiltalende, synes jeg, at det var for dyrt. Og så undrede det mig, at der kun ganske få steder var nisser til salg, ikke engang nogen særlig spændende.

En del af boderne var kulinariske, så man behøvede bestemt ikke at gå sultne gennem gaderne. Der var alt muligt for enhver smag, fisk, pølser, glühwein, chokolade, tørrede frugter mm.

Ønskebrøndskoven

Ønskebrønd-skoven (Wunschbrunnenwald)

I julemåneden bliver der bygget en 400 m2 stor skov på Holzmarkt, som er omgivet af håndværksfacaderne i den gamle bydel. Her er der flere boder, hvor man kan købe æble-kanel punch, pølser og varme, søde kager. Inde i midten findes en ønskebrønd.

Brønden kaldes også 'Oscar Winter brønden', opkaldt efter stifteren. I jerngitteret rundt om brønden findes en ønskering. Hvis man drejer denne ring, får man i følge et sagn sine ønsker opfyldt. Men overleveringen fortæller ikke noget om, hvor mange ønsker.

Et af målene med ønskebrøndskoven er at skabe et stille sted, hvor man kan hygge sig uden alt det kommercielle julehalløj i gaderne. Og der var virkelig meget stille, hyggeligt og lunt midt inde i skoven.

Beginenturm

Middelaldermarked

Langs flodbredden af Leine kan man stadig se rester af bygningsværker fra middelalderen, bl.a. Beginenturm. Hver lørdag (undtagen lige efter jul og nytår) kan man kl. 11 og 12 deltage i 45 minutters rundvisning i dette tårn. Det koster 3 € for voksne, 2 € for børn.

I dette kvarter er der også mange boder, hvor der sælges håndlavede middelalderting. Musikanter klædt på i middelaldertøj går spillende rundt i gaderne, hvor man også kan være så heldige (som os) at opleve en kort duel med sværd.

Se video: Middelaldermusikanter

Se video: Duel med sværd

Finsk honning

Den finske by

På Ballhofplatz finder man den finske juleby. I midten er der et ægte lappetelt, det var dog ikke åbent, da vi var der.

Rundt om ligger mange små træhuse, hvor man kan købe finsk kunsthåndværk. Der er også boder med finske specialiteter som frisk bålstegt laks og glögi (den finske gløgg).

Efter 1½ times kiggen på julemarked og vandre rundt i kulden var tiden inde til cafébesøg og få varmen.

På turistkontoret

Vi manglede et bykort

På hotellet var der ikke et bykort eller foldere med information om, hvad man kunne se og opleve i den gamle bydel, som vi boede midt i.

Derfor blev vi enige om at gå hen på hovedbanegården og se, om der var noget, vi kunne bruge. Her blev vi henvist til turistkontoret lige over for banegården. De havde både et brugbart bykort og en lille bog, som vi købte. Desuden flere foldere om øvrige aktiviteter i nærheden, bl.a. byrundfart og Herrenhäuser Gärten.

Nu var tiden inde til at finde et godt spisested, måske Markthalle var noget? Så vi fortsatte vandringen i den retning.

På tur i drosche

En uforglemmelig droschetur

På vej mod Markthalle fik vi øje på to droscher, som holdt ved det store, eksklusive indkøbscenter Louise. Dem måtte jeg simpelthen fotografere, så vi stoppede op.

På fortovet stod nogle damer, som spurgte om vi ville ha' en tur. Det var ganske gratis, og turen varede ca. 20 min. Inden turen blev vi også tilbudt at hente et gratis glas glühwein inde i indkøbscentret og medbringe det på rundturen. Dette takkede vi dog nej til.

Turen foregik i trafikerede gader, bl.a. med lyskryds, og undervejs kom vi bl.a. forbi Operahuset, som fremstod som en meget smuk og oplyst bygning.

Mange boder i Markthalle var lukket

Da vi kom til Markthalle, var klokken hen ad 19, og rigtig mange af boderne havde lukket. Der var tilmed propfyldt med gæster. Ikke et sted med en intim atmosfære, og heller ikke en menu der fristede os.

Markthalle er en torvehal, som ligger overfor Det gamle Rådhus. Den kaldes også "Bauch von Hannover" (Hannovers mave). Bygningen stammer fra 1892, men blev ødelagt under et luftangreb i 1943. Kun kælderrummene stod tilbage.

Ved underskriftindsamling i 1950'erne opfordrede 75.000 hannoveranere til at genopbygge torvehallen. Den nye 4000 m2 store hal blev færdig i 1954 og fungerer nu som både torv, café og spisested med både tyske og internationale specialiteter.

An Nam Vietnam

Aftenhygge på 'An Nam Vietnam'

Denne restaurant lå i Kramergade, som var tæt på vores hotel. Inden valget faldt på dette spisested, var vi en tur oppe og ned ad gaden, læse spisekort, kigge ind ad vinduerne. Hvor faldt menuerne i alle smag?

Der var en fantastisk, hyggelig atmosfære på dette sted, og der var ikke mange ledige pladser. Så vi blev enige om, at det måtte skyldes et godt renommé.

Her nød vi den meget velsmagende mad, hinandens selskab og bestemte os for næste dags aktiviteter.

LØRDAG 29. november 2014

Statue af Ernst August

Vi havde aftalt at mødes kl. 8 til morgenmad på hotellet, hvorefter vi ville gå ud til Apostelkirken, se denne og derefter tage på busrundfart herfra (hop on - hop of), afbrudt af et besøg i Herrenhäuser Gärten, hvor der også ville være tid til en frokost.

Foran hovedbanegården så vi statuen af Ernst August. Han var konge af Hannover fra 1837 til 1851, søn af kong Georg 3. af Storbritannien og prinsesse Charlotte-Sofie af Mecklenburg-Strelitz. Fra 1799 var han 1. hertug af Cumberland og Teviotdale, prins af Storbritannien.

Herfra gik vi gennem hovedbanegårdens hal. Dér var mange politibetjente, sikkert pga. en fodboldkamp, formodede vi.

Uden for banegården kunne vi se Hannovers sendetårn, også kaldet VW-Tower. Oprindelig havde man her planer om en tårn-café, men det blev aldrig realiseret.

Kirsten tændte et lys for Jan

Apostelkirche

Den evangelisk-lutherske Apostelkirke ligger 5-10 minutters gang nord for hovedbanegården.

Teglstenskirken er en nygotisk basilika og blev bygget på en trekantet grund i perioden 1880-84. Det 50 m høje tårn har et kobberspir.

Som en af de få kirker i Hannover blev Apostelkirche næsten ikke ødelagt under luftangrebene under 2. vk. Det gik kun ud over vinduerne. Således er kirkens oprindelige indre bevaret. I 2012 tilføjede man på kirkens sydside en to-etagers bygning.

Overfor kirken var der busstoppested, hvor vi kunne stige på 'hop on/of' bussen. Men den ville først komme efter en halv times tid, så i stedet for at stå og fryse valgte vi at gå tilbage til banegårdspladsen, hvor bussen startede fra turistkontoret.

Vi gik en lidt anden vej tilbage og kom forbi en lille, bitte smule af Lister Meile, hvor der også var julemarked. I en kiosk var Linda og Kirsten inde og spørge, om der var nogle musik arrangementer om aftenen. Der var gospel i en kirke, som lå et godt stykke fra vores hotel. Måske vi ville derhen om aftenen. Inden busturen nåede vi også at købe vand og €.

Lidt om Hannover

Hannover er hovedstad i delstaten Niedersachsen og har ca. 526.000 indbyggere. Byen ligger ved floden Leine og er kendt som en af verdens førende messebyer. Hvert forår er Hannover vært for verdens største computermesse CeBIT og industrimessen Hannover Messe. I år 2000 var byen vært for verdensudstillingen Expo 2000.

De første beboelser fandt sted i middelalderen langs østbredden af floden Leine. Her lå terrænet så højt, at det var et sikkert bosted, når der kom højvande. Navnet Hannover stammer netop fra udtrykket hon overe (dem hohen Ostufer).

Under 2. verdenskrig led Hannover store skader under luftangreb. Det er svært at forestille sig, når man ser byen i dag. Man kan dog få et indblik i skadernes omfang ved at besøge det nye rådhus, hvor der er udstillinger af byen gennem tiderne.

Fontænen er tom

Sikkert dejligt om sommeren

Frokostbordet

Maschsee

Herrenhäuser Gärten skal ses om sommeren

Herrenhäuser Gärten ligger i den nordvestlige del af Hannover og består af fire anlæg. Man skal betale entre for at se barokhaven Großen Garten og den botaniske have Berggarten. Derimod er de to haver i engelsk landstil Georgengarten og Welfengarten frit tilgængelige.

Det anbefales at besøge haverne om sommeren. Om vinteren er der kortere åbningstid, og naturligt nok ingen vand i fontænerne. Man kan heller ikke se alle de smukke blomster, der garanteret findes her. Der er uden tvivl meget smukt og fascinerende om sommeren.

For os var det en kold fornøjelse at tilbringe en times tid i Großen Garten. Vinden var isnende barsk, og kulden indbød ikke til hverken at stå stille for længe eller sidde og nyde udsigten fra en af de åbne pavilloner, vi så.

I nærheden af indgangen findes også en grotte, som er et af de sidste kunstværker af Niki de Saint Phalle. Hun levede fra 1930-2002. Mellem 2001 og 2003 udformede hendes medarbejdere grotten, som består af tre rum med glas- og spejlmosaik.

Pga. ordet grotte havde vi forventet noget andet end en kunstudstilling.

Inden turen gik videre spiste vi frokost og hyggede os i slotshotellets restaurant. Dejligt at de udover de meget dyre retter også havde noget godt og velsmagende til overkommelige priser.

På mystisk vis mistede jeg min busbillet, da vi skulle betale maden. Jeg havde den fremme, og kort efter var den pist væk. Kom dog med bussen uden at vise billet.

Maschsee er en kunstig sø fra 1934/35

Den 2,4 km lange, ca. 2 m dybe og mellem 180 og 530 m brede sø ligger syd for Hannovers centrum. Her er der mulighed for at dyrke vandsport eller bare nyde "strandlivet".

Søens navn er en afledning af ordet 'marsk'. Tidligere var dette område ofte oversvømmet, når floden Leine gik over sine bredder.

Vi ville gerne ha' gået en tur langs bredden, men det føltes for koldt i det åbne landskab. I stedet for listede vi over vejen og gik mod det nye rådhus. Her var mere læ.

Mindestenen for de dræbte

Det nye Rådhus

Rådhusets hal

Kirkegård og mindesmærke ved Maschsee

På vej mod det nye rådhus kom vi forbi en kirkegård og et mindesmærke for ofre fra 2. verdenskrig.

386 KZ fanger, tvangsarbejdere og krigsfanger fra USSR og Europa blev brutalt myrdet ved en massenedskydning på Kirkegården Seelhorst d. 6. april 1945, fire dage før de amerikanske tropper kom til Hannover.

Teksten på mindestenen angiver datoen for massehenrettelserne til at være 8. april 1945, men nærmere efterforskning viser, at det skete 6. april.

Det nye rådhus

Foran det ca. 100 år gamle nye rådhus ligger søen Maschteich og parken Maschpark. Via parken kunne vi komme om til hovedindgangen.

På en bro over den lille sø er der et væld af farvestrålende hængelåse med navne på. Disse hængelåse symboliserer ægteskabet. Når man bliver gift, er man automatisk forbundet med hinanden (låst fast til hinanden).

Der er gratis adgang til Det nye Rådhus, hvor man i den 38 m høje kuppel hal kan se udstillinger af, hvordan Hannover har set ud i 1689, 1939, 1945 og i nutiden.

Om sommeren er der også mulighed for at komme op i tårnet, hvorfra man i godt vejr kan se til Harzen.

Rådhuset repræsenterer den wilhelminske tid. Det ligner et barokslot, men indeholder også mange detaljer fra nyrenæssancen. Rådhuset blev bygget mellem 1901 og 1913. For at opnå et fast fundament for byggeriet skulle 6026 bøgepæle først placeres i den sumpede grund.

Trods denne udfordring opnåede bygherrerne det næsten utænkelige. Da kejser Wilhelm 2. kom til indvielsen af rådhuset d. 20. juni 1913, lød den stolte besked til ham: "Alt er kontant betalt, Hr. majestæt".

Café i det gamle rådhus

Det gamle Rådhus

Nu var tiden inde til cafébesøg. Først kom vi forbi Markthalle, men der var ikke noget, der virkede særlig hyggeligt og tiltrækkende her.

Linda sagde, at der altid var en café "på hvert et hjørne", bare med at se sig omkring. Dette holdt også stik, for i hjørnet af den gamle rådhusbygning lå en café.

Det gamle Rådhus stammer fra 1300-tallet og var byens første rådhus. Det ligger ved siden af Marktkirche. I 1998 blev rådhuset renoveret, og i dag er her bl.a. butikker og restauranter.

Siesta og strøgtur

Sidst på eftermiddagen delte vi os. Kirsten ville gerne holde siesta og sove et par timer, Linda og jeg ville gerne på strøgtur. Vi fik også til opgave at finde et godt spisested.

Prøv lykken

Alle butikker havde åbent, og det var lidt tilfældigt, hvad vi kom forbi, hvilke butikker vi var inde i. Jeg havde et stort ønske om nye øreringe og fandt nogle dejlige i guld. Købte også billige og varme joggingbukser til Jens.

I en af butikkerne kunne man prøve lykken ved at dreje på et lykkehjul, Hvis man var heldig fik man en tilgodeseddel på 5 €, i bedste fald 50 % rabat. Køen var enormt lang, så vi prøvede ikke.

Da vi gik forbi det 5 etager høje og flot oplyste Karstadt, kunne jeg se et rødt skilt "Le Buffet" bevæge sig op og ned inde i bygningen. Det viste sig at være en glas-elevator, der førte til hver etage samt deres restaurant på øverste sal. Dér måtte vi op og se, var det en spisemulighed?

Jeg brød mig ikke om glas-elevatoren, selv om der var en fantastisk udsigt over byen herfra. Man kunne også benytte rulletrapperne mellem etagerne, men det afskrækkede mig endnu mere. Selve restauranten tiltrak os ikke, der manglede noget hyggelig atmosfære, så vi fortsatte vores søgen.

Så er der dessert

På toppen i 6 Sinne

Lige i nærheden og på vej tilbage til vores hotel kom vi forbi "6 Sinne", en Skybar og restaurant som ligger i Heiligerstr. Her var der en fantastisk atmosfære, og desuden en stor tagterrasse med en ubeskrivelig smuk udsigt, som er svær at gengive i aftenens mørke, trods de mange lysende bygninger rundt omkring.

Egentlig skulle man reservere et bord i forvejen, fordi stedet er meget besøgt. Men da receptionisten hørte om vores søstertræf, kunne vi få en vinduesplads kl. 19 (det var 1½ times tid senere). - Vi havde nogle rigtig hyggelige timer i "6 Sinne", en helt speciel og dejlig oplevelse.

SØNDAG 30. november 2014

Denne morgen kunne vi sove lidt længere, samtidig med at vi havde god tid til morgenmaden og morgenhygge. Ved 10-tiden var det farvel for denne gang. Og vi var helt enige om, at næste søstertræf bliver om sommeren, hvor vi kan nyde varmen og de lange lyse aftener.

På hjemvejen var Kirsten og jeg først et smut i Fakta i Harrislee, inden vi ankom i Chr.feld ved 15.30 tiden. Pudsigt nok var Linda hjemme på samme tid, så Hannover må siges at være midt imellem vore bopæle.